”Un eseu haios despre o temă serioasă”, așa definește Matei Martin cartea scriitoarei Marie Darrieussecq Raport de poliţie. Acuzaţii de plagiat şi alte moduri de a supraveghea literatura. Iată câteva fragmente din recenzia sa publicată în Dilema Veche:

   

    

        

În 2007, Darrieussecq a publicat romanul Tom est mort, o carte despre doliu şi durerea provocată de pierderea unui copil. A fost acuzată de „plagiat psihologic“ de Camille Laurens, autoare a unui roman autobiografic intitulat Philippe – tot despre moartea unui copil. A propriului ei copil. În martie 1998, Darrieussecq a fost acuzată de „maimuţăreală“, de către Marie Ndiaye, după apariţia romanului Naşterea fantomelor. Iar cu doi ani în urmă fusese urmărită de un autor (nepublicat) şi ameninţată pentru că i-ar fi furat acestuia manuscrisul şi că şi-ar fi însuşit de acolo subiectul romanului Truismes (cartea a apărut în română cu titlul Schimbarea la trup).    

Brodînd pe marginea articolelor apărute în presa literară pentru a răspunde acuzelor, Darrieusecq a conceput o carte de teorie literară. E în acelaşi timp bine documentată (după cum afirmă, a încercat să prezinte cele mai cunoscute cazuri, de la Apollinaire la Zola) şi ironică. Şi tocmai această ironie implicată (şi nu detaşată) dă forţă eseului. (…)   

          

  

Citește și:

„Ca un mistreţ/Visu-ţi tropăie prin codri”. Vă sună a plagiat?

Marie Darrieussecq: “Freud spune multe prostii despre femei”